Naposledy pridané do košíka

x
Car detailing

Čo je to vlastne detailing? Anglické slovo, ktoré sa stalo akýmsi mottom či heslom pre správnu starostlivosť o autá. Autami však detailing nekončí. Robí sa aj na motocykloch, lodiach ba dokonca aj bicykloch či lietadlách. Detailing, je súbor činností, ktoré robíme aby ich výsledkom bolo krajšie auto. Je to starostlivosť o vzhľad vášho auta správnym spôsobom. Aký … Continue reading Car detailing

Čo je to vlastne detailing? Anglické slovo, ktoré sa stalo akýmsi mottom či heslom pre správnu starostlivosť o autá. Autami však detailing nekončí. Robí sa aj na motocykloch, lodiach ba dokonca aj bicykloch či lietadlách.

Detailing, je súbor činností, ktoré robíme aby ich výsledkom bolo krajšie auto. Je to starostlivosť o vzhľad vášho auta správnym spôsobom. Aký je to ten správny spôsob. Taký, ktorý je šetrný k jeho jednotlivým častiam a pomáha ho chrániť.

Detailing v sebe zahŕňa tieto štyri základné činnosti:

1. umývanie auta
2. dekontaminácia povrchu
3. korekcia (leštenie) povrchu
4. aplikácia ochrany povrchu auta

Zámerne píšem slovo “povrchu” auta a nie laku auta. Detailing znamená starostlivosť o celé auto, nielen lakované časti, ale aj o kolesá, podbehy, sklá, plasty a samozrejme o celý interiér auta.

Na to, aby ste sa mohli starať o svoje auto správnym spôsobom nebudete potrebovať výbavu „profesionála“. Na úvod vám bude stačiť pár základných vecí, ku ktorým môžete časom dokupovať ďalšie, tak ako budú rásť vaše skúsenosti a chuť skúšať nové veci či posúvať sa na vyššie stupne detailingu.

Začiatok = správne umývanie

Umývanie je základnou a najčastejšou činnosťou pri starostlivosti o auto. V prvom kroku k detailingu vášho auta zabudnite na kefy na pumpách a mikropráškové šampóny na bezdotykových samoobslužných autoumývarkach.

Podrobnejšie v článku – Prečo nechodiť na “kefy” na pumpe a prečo nepoužívať chémiu na “bezdotykovke”

Ak to chcete robiť správne musíte oddeliť umývanie kolies (podbehov) a zvyšku auta. Náradie, ktorým sa budete dotýkať kolies a podbehov sa nesmie používať na zvyšok auta. Riskovali by ste tým, poškriabanie laku auta (angl. Cross Contamination).

Na kolesá budete potrebovať:

Viac v článku: Ako správne umývať kolesá a podbehy

Na zvyšok auta budete potrebovať:

Ako správne umývať auto

Miesto na umývanie

Dôležité je premyslieť si, kde budete svoje auto umývať a čím ho budete umývať. Najlepším riešením je miesto s prístupom k tečúcej vode z kohútika. Vlastný dom, chata, záhrada, príbuzný či kamarát, ku ktorému môžete zájsť. Začať môžete aj s obyčajnou záhradnou hadicou s kvalitným postrekovačom alebo zainvestujete do kúpy vysokotlakového čističa (wapky). Druh wapky si vyberte podľa svojich finančným možností, ako aj podľa toho či budete wapku používať len na čistenie auta alebo aj iné druhy čistenia. Na domáce použite sa dajú kúpiť wapky už od 80-100€, ktoré dokážu splniť potreby domáceho hobby detailera.

Alternatívou, hlavne v meste, je používať bezdotykovú samoobslužnú auto umyváreň, no iba ako zdroj vody.

Dekontaminácia – druhý stupeň starostlivosti o auto

Pokiaľ ste sa doteraz o svoje auto nestarali správnym spôsobom alebo to už aj robíte, tak bežným umytím auto nikdy nezbavíte všetkej skutočnej špiny. Na to nám slúži dekontaminácia – hĺbkové vyčistenie. Je to proces, ktorý zbaví povrch auta, všetkých aj na prvý pohľad okom neviditeľných druhov špiny. Dekontaminácia má tri kroky. Chemické dvoj-krokové čistenie a mechanické čistenie.

Chemické čistenie zbaví v prvom kroku povrch auta od náletovej (poletavej) hrdze. (angl. Fallout Remove), ktorá vzniká napr. z brzdenia. V druhom kroku sa povrch auta zbaví všetkých organických ako aj anorganických nečistôt, ktoré je možné chemicky rozpustiť (angl. Tar Remove). Sú to hlavne: asfalt, guma, decht, rôzne lepidlá živice, ako aj zvyšky múch, komárov, či iného hmyzu.

Posledným krokom dekontaminácie je mechanická dekontaminácia pomocou špeciálnej plastelíny, tzv. clay bar. Tento krok vyčistí povrch auta od všetkých nečistôt s ktorými si neporadila chemická dekontaminácia. Auto je po dekontaminácii pripravené na „leštenie“ a aplikáciu ochrany na povrch auta.  

Podrobný článok o dekontaminácií – Dekontaminácia – základné informácie

„Leštenie“ povrchu – príprava povrchu na aplikáciu ochrany

Na úvod vysvetlenie prečo „leštenie“ v úvodzovkách. V našich končinách je leštenie taký ľudový pojem, ktorý v sebe v prípade skutočného detailingu skrýva niekoľko rozdielnych činností.

Ak by sme to chceli povedať správnejšie, tak je to súbor činností na obnovenie, zlepšenie alebo prinavrátenie vzhľadu auta jeho podobe, keď bolo nové. Sú prípady, keď je auto po takomto „leštení“ v lepšom stave, ako keď nové opustilo autosalón. Pre zjednodušenie budeme chápať pod leštením starostlivosť o lak auta. Leštiť je možné aj disky kolies, sklá, koncovky výfuku,…

Rozlišujeme niekoľko stupňov leštenia v závislosti od toho, v akom stave poškodenia sa lak auta nachádza a k akému výsledku sa chceme dopracovať. Keďže detailing má pôvod v angličtine, tak aj hlavné pojmy „leštenia“ vychádzajú z anglických pojmov, s ktorými sa môžete stretnúť na internete.  V základe je to postup krokov: cutting – polishing – refine.

  • Paint enhancement: single stage polishing – vylepšenie laku – jednokrokové leštenie
  • Two stage polishing: cutting and polishing, dvojkrokové leštenie – brúsenie a leštenie
  • Multi stage polishing: viackrokové brúsenie a leštenie.

Samotné prípravky sa delia na:

  • Heavy cut compounds – odstraňujú hlboké škrabance, oxidáciu, zakalenosť laku, stopy po predchádzajúcich zle spravených opravách laku, prístreky laku a pod. – napr. CarPro ClearCUT  
  • Medium cut polishes – vedia si poradiť s menšími škrabancami, slniečkami, hologramami – napr. CarPro Fixer
  • Fine cut polishes – predstavujú posledný krok  leštenia, majú nižšiu abrazívnu schopnosť, no vytvárajú lesk a hĺbku laku, takú čerešničku na torte – napr. CarPro Reflect alebo CarPro Essence

Samotný proces leštenia, je vždy individuálny a záleží od druhu auta, kvality laku a kam sa chceme výsledkom dostať. V neposlednom rade to záleží aj od výbavy akú máte.  

V prípade profesionálnych detailingových štúdií, je to hlavne budget – cena za „leštenie“. 

Leštenky:

All in one

Prípravky,  ktoré dokážu súčasne odstrániť drobné škrabance, vyplniť ryhy (zamaskovať ich) a zároveň obsahujú aj zložku ochrany laku. Obsahujú navyše ochranu (vosk alebo sealant) aj keď nie v takej kvalite ako pri samostatnej aplikácii. Treba ale úprimne povedať, že ich výsledky sú akýmsi kompromisom. Nečakajte až také výsledky ako pri špeciálne určenom výrobku, a to nielen v leštení ale aj ochrane. No poslúžia. Ich abrazívne schopnosti sú väčšinou vyššie ako u pre-wax cleaner prípravkov. Záleží aj od výrobku, ako je namiešaný.

Pre-wax cleaners

Akousi osobitnou kategóriu sú pre-wax cleaner prípravky,  v preklade čističe laku pred voskovaním, kde by sa asi najlepšie hodil slovenský výraz leštenky. Niekedy sa nazývajú aj light polish. Sú to vstupné produkty do procesu obnovy laku auta, jeho vylepšenia. Je možné ich aplikovať aj ručne. Ľahko sa používajú a podľa toho aké abrazívne schopnosti majú, dávajú celkom vďačné výsledky. No treba mať na pamäti, že obsahujú plniče a tak majú aj výraznú maskovaciu schopnosť. Vyplnia škrabance a tým menia lom svetla, čím sa stáva škrabanec „neviditeľný“. Druh leštenky (pre-wax cleanera) ako podkladu (angl. primer) je možné voliť aj podľa toho čo budete dávať ako finálnu ochranu, či vosk alebo sealant.

Glaze – glazúry

Podstatou glazúr je zvýšiť lesk laku. Doslova ho prehĺbiť. Používajú sa po finálnom leštení na zakrytie mikroškrabancov alebo iných nedokonalostí  laku. Takto dokážu akoby vyhladiť povrch laku, odraz svetla je rovnomerný a symetrický, čo pridáva opticky hĺbku a lesk laku. Glazúry škrabance ale len prekryjú, nevedia ich nijako odstrániť. Nemajú žiadne abrazívne vlastnosti. Glazúry sa často používajú na tzv. show cars alebo pod vosky na pridanie extra lesku. Samotné nemajú žiadne ochranné vlastnosti ako vosky. Tým, že dokážu zahladiť a vyrovnať povrch, môžu čiastočne prispieť v dlhšej trvácnosti vosku.

Aplikácia ochrany povrchu auta

Najčastejšie si pod tým asi každý predstaví ochranu laku auta. Ochrana povrchu je bariéra, ktorá chráni lak pred najrozličnejšími vplyvmi, ktorým je auto pri svojom používaní bežne vystavené. Jednou z najviac známych vlastností ochrany laku auta je schopnosť odpudzovať  vodu – hydrofóbnosť alebo zrážanlivosť vody z povrchu.

Na výber tu je niekoľko druhov ochrany. Zvoliť si môžete medzi voskami, sealantami alebo keramickou ochranou. Rozdiel medzi nimi je v spôsobe aplikácie (ľahkosti – zložitosti), ako aj v tom, ako dlho si udržia svoje ochranné vlastnosti. V neposlednej rade je veľký rozdiel v tvrdosti povrchu, aký dosiahnete ich aplikáciou.

Prírodné vosky na auto vie aplikovať v podstate skoro každý trochu zručný človek. Dávajú laku auta naozaj krásnu hĺbku a lesk, no ich výdrž na aute, udržanie si vlastností, je reálne od niekoľko týždňov po maximálne 2-3 mesiace. Pokiaľ sa niekde dočítate o výdrži prírodného vosku viac ako pol roka, tak áno je to možné – ak bude auto stáť pol roka v garáži a budete na ňom chodiť v nedeľu do kostola (nie v daždi a zime) . V dennej prevádzke je to nemožné.

Syntetické vosky/ sealanty (majú tekutú formu), majú takisto nie náročnú aplikáciu a dá sa zvládnuť aj v domácich podmienkach. Výhodou syntetických voskov/sealantov je dlhšia výdrž ako v prípade prírodných voskov, niekde medzi 6-9 mesiacmi. Existujú aj syntetické vosky založené na PTFE (Polytetrafluóretylén) technológii, kde sa udáva výdrž až 12 mesiacov. Treba otvorene povedať, že na dosiahnutie výdrže 12 mesiacov, je nutná výborná príprava povrchu, minimálne 2 vrstvy aplikácie a samozrejme následná výborná starostlivosť o auto.

Výdrž prírodných a syntetických voskov ako aj sealantov je do veľkej miery ovplyvnená prípravou povrchu, dôslednosťou samotnej aplikácie a v neposlednej rade následnou starostlivosťou o auto.

Keramická ochrana predstavuje v súčasnosti najlepší a najúčinnejší spôsob ochrany povrchu auta, a to nielen laku ale aj interiéru, vonkajších plastov, diskov kolies, či skiel na aute. Základnou zložkou keramickej ochrany je oxid kremičitý čo je oxid kremíka s chemickým vzorcom SiO2. Jedná sa o mimoriadne pevnú a odolnú látku, ktorá je odolná voči bežným chemikáliám. Navyše má fantastické schopnosti odpudzovať vodu, čo jedna z hlavných okom viditeľných vlastností keramickej ochrany povrchov. Aplikácia keramickej ochrany má svoje špecifiká a musí jej predchádzať veľmi kvalitná a hĺbková príprava povrchu. Je to pomerne zložitý proces, ktorý si vyžaduje nielen skúsenosti ale aj veľké množstvo prípravkov a nástrojov profesionálneho detailingu no a v neposlednom rade aj vhodné miesto na túto prácu.

Najlepším riešením, ak sa rozhodnete pre keramickú ochranu auta, je zveriť to do rúk profesionálneho detailingové štúdia, ktoré je plne vybavené a má dostatok skúseností.

Keramickú ochranu laku vám vieme spraviť aj u nás.

Odmenou za vyššie výdavky, je ale dlhá trvácnosť v rozpätí 2-5 rokov, podľa druhu zvolenej ochrany, ľahká údržba, fantastické hydrofóbne vlastnosti, čiastočná ochrana povrchu pred poškriabaním, ochrana pred oxidáciou, slnečným žiarením ako aj samočistiaca schopnosť takéhoto povrchu.     

Ochrana povrchu auta nie sú len lakované časti, ale aj plasty, okná, chróm, kolesá. Všetky tieto časti je možné ošetrovať rôznymi prípravkami a tak ich nielen chrániť (prinavrátiť im nový vzhľad) ale následne je možné ich aj lepšie čistiť.  

Autokozmetika na začiatok:

Príklady setov – prípravkov na základnú starostlivosť a ochranu:

Základ:

Stred –  základ a k tomu:

„Extra“ – stred a k tomu:

Príklad setov na dekontamináciu:

Je potrebné si uvedomiť, že možno súčet cien všetkých vecí, ktoré budete potrebovať sa dostane na sumu niekde medzi 100 – 150 €, ale na druhej strane mnoho z týchto vecí budete kupovať iba raz, resp. Vám vydržia dlhú dobu. To isté platí aj pri prípravkoch na starostlivosť o auto. Ich spotreba pri správnom používaní je naozaj malá a preto vám ako hobby detailerovi dlho vydržia.

Zanechajte komentár

Your email address will not be published.

X