Naposledy pridané do košíka

x
Starostlivost o auto po zime

Konečne sa nám skončila zima a je tu leto či ak chcete neskorá jar a s ňou prichádza po dlhých týždňoch čas, kedy sa konečne naplno môžeme venovať starostlivosti o naše autá.

Okrem toho, že prší, sneží, či je len tak sychravo, je zima aj obdobím, keď väčšina z nás trpí príznakmi absencie možnosti umyť si auto a návšteva bezdotykovej samoobslužnej autoumyvárne (BSA), je len malým liekom 

Ale tomu je našťastie koniec a nastáva najlepší čas na dôkladnú očistu auta. Jarnú starostlivosť o auto je možné v zásade zhrnúť do 3-4 bodov:
• umytie
• dekontaminácia
• korekcia chýb povrchu
• aplikácia ochrany.

Podľa toho či máte na aute aplikovaný vosk, sealant, keramiku v spreji alebo štandardnú keramickú ochranu, sa bude vaša starostlivosť v týchto 3-4 bodoch líšiť použitým iných chemických prostriedkov a aj niektorých čiastkových činností.

Bude to jeden z tých dlhších blogov, tak si k tomu zoberte aj nejaký drink 

Začíname… 

Čo je spoločné – umytie kolies, vnútra blatníkov, podbehov a celej spodnej časti auta, tak ako sa k nej viete dostať, podľa náradia akým disponujete no a samozrejme ako vám to chuť na prácu dovolí.

Začíname ako vždy kolesami a vnútornou časťou blatníkov ako najšpinavšou časťou auta. Umyjeme ich klasickým spôsobom, nezabudnite na dekontamináciu diskov od náletovej hrdze.

Viac v článku: Detailingové čistenie kolies

Raz do roka a jar je tým ideálnym časom, keď budeme venovať viac pozornosti spodnej časti auta. Najlepším riešením je ak demontujete aj kolesá a umyjete vnútorné časti blatníkov v časti tlmičov a náprav, ktoré bežne neumývate.

Spodná časť auta je po zime celá zanesená nielen od blata a špiny ale aj od posypových solí, ktoré autu škodia. Pokiaľ aj nedáte dole kolesá úplne je dobré aspoň, hoci aj obyčajným heverom auto postupne nadvihnúť čím kolesá klesnú a dostanete sa lepšie k náprave.

Práve po zime, keď už nie je mráz, táto posypová chémia spôsobuje škodu na karosérii auta, podobne ako je tomu u áut, ktoré sú v zime parkované vo vyhrievaných garážach kde dochádza k opakovanému roztápaniu týchto posypových solí. Je to ako keď máte auto biele od soli po zimnej jazde. Ak je auto suché, tak tá soľ autu až tak nevadí ako keď sa namočí a začne pôsobiť.

Tip: na ošetrenie takto po zime umytých podbehov a náprav je výborné ako posledný krok aplikovať prípravok keramiky v spreji typu CarPro Hydro2 Lite, ktoré nastriekate na dané miesta a opláchnete, dostanú sa na každé miesto a získate dobrú niekoľko mesačnú ochranu týchto častí auta.

Kolesá – ak máte dve kompletné sady pneu na diskoch, spravte samozrejme dôkladné očistenie po zime pred uskladnením. Ak len prehadzujete pneumatiky na tých istých diskoch je dobré dať si tú námahu, dať ich dole a očistiť aj vnútornú časť ich prednej strany ako aj miesta náboja kolesa.

Samozrejme, podľa toho aké máte možnosti, kde auto umývate. Ak bývate v meste a používate niektorú z metód starostlivosti o auto na BSA snažte sa umyť maximum diskov aj z ich vnútornej strany a následne pri bloku či garáži dočistite zvyšok za použitia ručného tlakového postrekovača a čističa diskov. Nastriekajte čistič diskov na detailingový štetec a postupne naneste na miesta, ktoré treba dočistiť. Je lepšie nestriekať prostriedok na celý disk čistič, nakoľko nemáte toľko vody na oplach ako na BSA.

Ako posledný krok nezabudnite na ochranu diskov a to aj z vnútornej strany. Môžete na to použiť špeciálne vosky na disky, keramiku v spreji alebo naniesť keramickú ochranu na disky, no tu už je nutná kompletná príprava pred samotnou aplikáciou. 

Umývanie povrchu auta

Ďalší postup pri umytí bude odlišný podľa toho či na aute bola ochrana v podobe vosku, sealantu, keramiky v spreji alebo to bola ochrana štandardnou keramickou ochranou. V čom bude teda rozdiel?

Vosk, sealant, keramika v spreji 

Ak ste na auto pred zimou dávali ochranu v podobe vosku, sealantu alebo keramiku v spreji, tak s určitosťou je možné konštatovať, že na aute už ochranu nemáte, resp. máte len jej zvyšky a nie v plnej sile vlastností aké boli po aplikácii pred zimou.

Reálna (nie reklamou udávaná) výdrž týchto druhov ochrany povrchu je niekde medzi 2 – 6 mesiacmi. Aj keď ste počas zimných mesiacov pri umývaní auta použili quick detailer a povrch auta sa vám možno zdá chránený, nie je tomu tak. Quick detailer dokáže, na pár týždňov (pri lepšom druhu) vrátiť povrchu hydrofóbne vlastnosti, no nezaručuje takú ochranu ako vosk, selant, či keramika v spreji.

Ako teda postupovať – po umytí kolies a vnútra blatníkov a podbehov dôkladne auto opláchnite predumytím. Nevynechajte ani priestor medzi dverami, prahov a okolo pántov. Pokračujte bezkontaktným predumytím aktívnou penou. Pokiaľ ju necháte pôsobiť prebehnite detailingovým štetcom všetky ťažko prístupné miesta, kam sa umývacou rukavicou nedostanete.

Auto poriadne opláchnite. Následne spravte kontaktné umytie auta, najlepšie metódou dvoch vedier. V prípade umývania auta kde bol aplikovaný vosk, sealant či keramika v spreji nie je nutné použiť pH neutrálny šampón, použite aj silnejší, ktorý zmyje dole aj posledné zvyšky starej ochrany. Na odstránenie zvyškov starej ochrany môžete použiť aj špeciálny prípravok ako Poorboy’s World Strip Down, ktorý je veľmi účinný.

Ak máte auto umyté, môžete spraviť chemickú dekontamináciu na náletovú hrdzu Iron a tzv. TAR kontamináciu. Nezabudnite na dôkladné opláchnutie po aplikácii či už sa rozhodnete pre samostatné alebo 2v1 prípravky.

Mechanická dekontaminácia, je ďalším krokom, ktorý robiť nemusíte pokiaľ si na aute prejdete pár miest a zhodnotíte sami pre seba, že clayovanie ešte počká. Je ale potrebné povedať, že ak chcete dosiahnuť maximálny efekt následnej aplikácie ochrany, je mechanická dekontaminácia žiadúca.

Či použiť klasickú plastelínu clay alebo jej náhrady v podobe clayblocku, alebo clayutierky záleží, či chcete na aute robiť aj korekciu laku a v akej forme. Treba mať na pamäti, že clay, hlavne mäkký, je ku povrchu auta šetrnejší ako jeho náhrady, s ktorými je síce práca rýchlejšia no môžu lak auta viac poškriabať. Takže ako sa rozhodnúť.

Pokiaľ auto nepotrebuje klasickú korekciu laku, ale len „leštenie“ na oživenie laku určite použite len klasickú mäkkú plastelínu – soft clay. Pokiaľ vám aj ostanú na laku auta nejaké stopy po clayovaní (šmuhy z toho, že ste málo lubrikovali povrch) nič sa nedeje. Ľahko ich odstránite spôsobmi, ktoré si povieme v časti opráv poškodenia laku po zime.

Umytie auta so štandardnou keramickou ochranou

Na rozdiel od ochrany v podobe vosku, sealantov, či keramiky v spreji, ak máte na aute aplikovanú štandardnú keramickú ochranu, jej vlastnosti ostali aj po zime plne zachované. Možno sa vám bude zdať, že ochrana na aute už „nefunguje“. No nie je tomu tak. Je teda potrebné ju len trochu „obnoviť“, v zmysle zmytia špiny, ktorá sa na aute mohla usadiť.

Vaše jarné umývanie auta bude teda v zásade štandardné údržbové umývanie auta aj keď s niekoľkými špecifikami. Začíname podobne ako pri voskoch predumytím a aktívnou penou. Autošampón či aktívnu penu na samotné kontaktné umytie auta volíme vždy z pH neutrálnych prípravkov.

Kontaktné umytie auta spravte podľa vašich možnosti no v zásade odporúčam umytie metódou dvoch vedier, nezabudnite aj na priestor dverí, a počas pôsobenia aktívnej peny detailingovým štetcom prejdite všetky miesta okolo okien, ťažko dostupné miesta okolo stieračov, poznávacích značiek a pod. všade tam kde sa ťažko alebo vôbec nedostanete s umývacou rukavicou.

Po dôkladnom umytí auta, kým je ešte auto mokré, môžete spraviť chemickú dekontamináciu povrchu a to odstránenie náletovej hrdze, voľte samozrejme pH neutrálny prípravok. Auto nezabudnite dôkladne opláchnuť.

Druhý krok chemickej dekontaminácie odstránenie tzv. TAR kontaminantov, spravte ale len ak máte pH neutrálny prípravok. Veľmi dobrou voľbou je niektorý z prípravkov 2v1 ako napríklad CarPro TriX, ktorý kombinuje obidve chemické dekontaminácie do jedného kroku a je aj pH neutrálny. Mechanickú dekontamináciu clayovanie na aute s keramickou ochranou NEROBÍME!, poškodili by ste ju. Čo určite nechcete. 

Poškodenia laku po zime

Môžeme ich rozdeliť na dve skupiny: 

  • poškriabanie laku mechanickým spôsobom od metličky na sneh 
  • poškodenia laku od kamienkov (angl. stone chips)

Škrabance po zime z ometania snehu – pokiaľ ste počas zimy z auta ani raz nemuseli dávať dole sneh alebo popadané lístie na jeseň, s najväčšou pravdepodobnosťou váš lak nebude poškriabaný. Všetci tí ostatní, čo máte hoci aj tú najjemnejšiu metličku na sneh, tak nejaké škrabance na aute mať budete.

A teraz ku samotnej korekcii laku. Bude sa líšiť tým, akú ochranu máte na aute aplikovanú. 

Začneme korekciou laku, ak máte ochranu v podobe vosku, sealantu, či keramiky v spreji. Podľa toho aké škrabance a v akom rozsahu na aute máte si zvoľte druh korekciu povrchu. V zásade sa môžete rozhodnúť pre klasické leštenie karosérie a to buď jedno alebo viac krokové leštenie (angl. cutting- polishing – refine) alebo tzv. „leštenie“.

Čo však vôbec nevadí, na hobby detailing to úplne postačí. Ba dokonca mnohokrát sú tieto spôsoby regulárne používané aj v profesionálnom detailingu. Pokiaľ o tom zákazník je informovaný a je to súčasť limitu rozpočtu na detailing daného auta, je to úplne v poriadku. To sa už dotýkame etiky profesionálneho detailingu, čo ale iná téma  O nej niekedy nabudúce.  

Pokiaľ ste ten typ hobby detailera, čo má rád ten rituál voskovania auta raz za 2-3 mesiace, tak na korekciu laku vám bude úplne postačovať aj použitie niektorých z troch nasledujúcich spôsobov prípravy laku pred aplikáciou zvolenej ochrany. Treba ale otvorene povedať, že výsledok s týmito ďalej uvedenými spôsobmi nikdy nedosiahne na úroveň štandardného leštenia (jedno alebo viackrokového).

All in one sú prípravky na odstránenie drobných škrabancov, vyplnenie rýh a zároveň v jednom kroku dávajú laku aj určitú ochranu. Sú dobrou voľbou pre tých čo možno len začínate s detailingom a dokážu vám dať v jednom kroku celkom pekné výsledky. Auto vyleštené takýmto prípravkom vie pekne ožiť.

Ďalšou možnosťou sú tzv. pre-wax cleaneri, v preklade čističe laku pred voskovaním, ktoré sa najviac približujú k slovenskému výrazu „leštenky“. Okrem abrazívnej schopnosti odstraňovať jemné škrabance (podľa druhu a zloženia výrobku) majú aj výrazné maskovacie schopnosti, keďže obsahujú plniace zložky, ktoré zaplnia ryhy v laku auta, tým menia lom svetla a vám sa voľným okom zdá, že povrch je bez škrabancov. 

Poslednou možnosťou úpravy povrchu auta pred nanesením zvolenej ochrany, ak sa bavíme o vosku, sealante alebo keramike v spreji, je použitie glazúr (angl. glaze). Glazúry slúžia na vyplnenie rýh v laku a teda ich zamaskovanie.

Glazúry nemajú žiadne abrazívne vlastnosti, len vypĺňajú – vyhladzujú povrch čím rovnako ako „leštenky“ menia lom svetla, ktoré sa odráža od povrchu auta a tým zvyšujú jeho lesk. Výbornou voľbou sú tradičné americké glazúry od značky Poorboy’s World – na svetlé odtiene lakov White Diamond a na tmavé Black Hole.

V ďalšom kroku aplikujete vami zvolený druh vosku, sealantu alebo keramickej ochrany v spreji.

Poškodenia laku s keramickou ochranou

Ak máte auto, na ktorom je aplikovaná ochrana v podobe klasickej keramickej ochrany, tak aj tu je možné spraviť opravu tejto ochrany, t.j. odstránenia jej defektov. Riešením je použiť pastu určenú na opravy keramickej ochrany ako napríklad CarPro Essence PLUS. Je to špeciálna neabrazívna pasta určená na odstránenie škrabancov a hologramov, ktorá zároveň obnovuje vlastnosti keramickej ochrany. Na vrch tejto ochrany môžete dať sealant na báze oxidu kremičitého SiO2 ako napríklad CarPro Reload.

Ďalšou možnosťou po použití CarPro Essence PLUS je aplikácia vrchného coatingu akým je CarPro Gliss alebo novinky CarPro Lite. Na vrchný coating následne aplikujete sealant CarPro Reload, ktorý chráni vrchný coating kým úplne „nevyzreje“ a naberie naplno svoje vlastnosti. Pokiaľ budete aplikovať po Essence PLUSS CarPro Gliss alebo CarPro Lite je dobrým nápadom prejsť auto a „odmastniť ho“, dať dole nejaké zvyšky pasty. Použite napríklad CarPro Eraser alebo IPA nariedený s vodou v pomere cca 1:3.

Pokiaľ má vaša keramická ochrana stále výborné hydrofóbne vlastnosti, je možná len aplikácia už spomínaného sealantu CarPro Reload, prípadne iného prostriedku na báze SiO2 (ako CarPro EliXir,…). Sealant môžete nahradiť aj aplikáciou keramiky v spreji typu alebo quick detailera na báze SiO2.

Tip: pri obnove vlastností keramickej ochrany po umytí auta je hlavne po zime žiaduce použitie prípravku na odstránenie minerálnych škvŕn (vodného kameňa) CarPro Spotless. Tento prípravok je dobré používať pravidelne aj počas celého roka. Frekvencia záleží od toho ako máte tvrdú vodu a aj od toho akú máte farbu auta. 

Poškodenia laku od kamienkov – (angl. stone chips)

Pokiaľ nemáte na aute ochrannú fóliu (angl. paint protection film- PPF), tak po zime si nájdete hlavne na prednej časti auta obité miesta od kamienkov. Či ich bude veľa alebo len pár záleží od toho koľko a kde jazdíte, či mesto, „okresky“ alebo diaľnica. No určite mať nejaké budete.

Je dobré tieto miesta ošetriť, aby ste zabránili následnej korózii povrchu. 

Ako na to? Navštívte predajcu svojej značky auta, väčšina z nich ponúka opravné alebo tzv. korekčné sady laku auta. Ďalšou možnosťou je kúpiť si na internete korekčnú ceruzku na lak auta, podľa odtieňa vášho auta. Po zime bude na mieste od kamienkov, už možno tenká vrstva hrdze.

Miesto s odlúpnutou farbou očistite napr. s IPA čím dáte dole aj zvyšok hrdze, ktorý na aute ostal. Väčšina by mala byť odstránená pomocou umytia auta a následnej chemickej dekontaminácie na náletovú hrdzu. Dané miesta je najlepšie vytrieť s vatovou tyčinku namočenou v IPA.

Väčšina korekčných setov na opravu laku auta má aplikátor, ktorý je však veľmi hrubý a zle sa ním robia malé dierky, nanáša veľa farby čo na laku aj vidno. Z mojich praktických skúseností, je najlepším riešením obyčajné drevené zubné špáradlo. Zadovážte si čistý prázdny vrchnák hoci aj od minerálky a pomocou aplikátora z korekčnej sady si preneste časť farby do neho a následne vybodkujte všetky potrebné miesta.

Tipy: začínajte na menej viditeľných miestach, kým získate dostatočnú istotu v ruke. Menej je niekedy viac. Nanášajte radšej menej farby alebo aj v dvoch vrstvách, aby sa pekne rozliala do celej jamky. 

Takáto oprava laku nie je trvalá, no pokiaľ ju spravíte zavčasu a poctivo tak celkom dlho vydrží.

Vonkajšie plasty

Plast je pórovitý materiál a preto je náchylný na vonkajšie vplyvy. Zima, špina a hlavne posypová chémia mu neprospievajú. Najlepším riešením po zime je dôkladné vyčistenie s APC (angl. all purpose cleaner) a následná aplikácia ochrany ako napríklad CarPro PERL.

Ak chcete mať vonkajšie plasty na aute stále pekné kvalitne chránené, či už je auto nové alebo už má pár rokov, najlepším riešením je keramická ochrana plastov ako CarPro Dlux. Ten dokáže nielen chrániť nové plasty pred blednutím ale aj vrátiť staré plasty do stavu ako by boli nové.  

Interiér 

Pre interiér platia v zásade rovnaké princípy starostlivosti ako počas celého roka s tým, že po zime je nutné urobiť hlbšiu údržbu tak vnútorných plastov ako aj textilných častí a to hlavne v oblasti nôh, ktoré sú po zime viac znečistené ako obvykle. Veď určite mnohí z vás zažili návrat na parkovisko po lyžovačke, ktoré sa do poobedia premenilo na jednu veľkú kaluž blata…

Zanechajte komentár

Your email address will not be published.

X